ماجان/نگار/من و شارمین حاصل سینمای بیمار

نگاهی به ۳ فیلم سینمایی در حال اکران

«ماجان»، «نگار» و «من و شارمین» حاصل سینمای بیمار کشور هستند/ این فیلم ها درخور شأن سینما نیست

جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی جدید گفت: «ماجان»، «نگار» و «من و شارمین» حاصل سینمای بیمار کشور هستند؛ «ماجان» فیلمکی به شدت سردستی و سرهم بندی شده، «نگار» فیلمی به شدت بی ارزش که رامبد جوان آن را تنها برای تقدیم به همسرش ساخته و «من و شارمین» یک جنگ ناموفق از انواع ژانرها و مضامین تکراری خانوادگی و اجتماعی و عاشقانه از روی آثار داخلی و خارجی است!

انتظار طراوت گل های خوش آب و رنگ بهاری در قالب فیلم های سینمایی از سینمای بیمار ایران که افزون بر درمان خود بعضی مدیران و هنرمندان آن هم به معالجه فرهنگی و اصلاح سازی عملکرد سینمایی خود نیاز دارند توقعی طبیعی نیست از همین رو ۳ فیلم تازه اکران شده «ماجان»، «نگار» و «من و شارمین» هم محصولاتی بیمارگونه از درخت آفت زده و به کرم نشسته سینمای ایران است.

وی سپس با بیان اینکه «ماجان» نخستین تجربه سینمایی رحمان سیفی آزاد فیلمنامه نویس و کارمند سازمان صدا و سیما فیلمی سردستی، سطحی و ناپخته از ماجراها و داستان های قوام نیافته ای است که از دوران دهه ۶۰ پا به سینمای حرفه ای ایران گذاشته است اظهار داشت: «ماجان» پر است از کاراکترها و حوادث پرداخت نشده و مضامینی که جایی در درام شکل نیافته سینمایی این فیلم ندارند.

 

این منتقد سینما تأکید کرد: ساخته سیفی آزاد اثری احساس گرا است که در متن کوشیده با سرهم بندی گره های داستانی ریز و درشت به جا و نابه جا ضعف های دراماتیک فیلمنامه را بپوشاند و در اجرا با تصویرسازی های دم دستی جمع و جور شود. این کار در متن و اجرا و بازی ها و کارگردانی هیچ حرفی جز تکرار و خامدستی ندارد و فقط یک تجربه برای سازنده اش است که در قالب فیلم نمایی به نام «ماجان» از سر شکم سیری ساخته شده است.

آذین خاطرنشان کرد: رامبد جوان بازیگر، مجری و کارگردانی که هنوز سینما و ابزار سینمایی را به درستی نفهمیده و نشناخته و تجربه نکرده است در فیلم نمای جدید خود پا در مسیر تولید آثار موسوم به پست مدرنیسم گذاشته و به خیال خود برای دورشدن از کلیشه های رایج فیلم های ایرانی نوآوری و خلاقیت به خرج داده است.

وی افزود: «نگار» فیلم گونه ای آشفته و انفجاری از یادمانده های سینمایی ذهن پریشان جوان در قالب کاراکتری به نام نگار است که با ترکیبی نامتناسب و درهم آثاری چون «هملت»، «تلقین»، «قیصر»، «گاوخونی» و… را در تابلویی بدون شکل و قواره در جای جای خود ردیف کرده است. «نگار» در مضمون و محتوا میان انواع ساختارهای سینمایی سرگردان مانده است و سازنده اش چون تصور کرده پست مدرنیسم یعنی درهم و برهم سازی و بی هدفی هرچه از ذهنش عبور کرده و دور و اطرافش بوده را در ظرف غیرجذاب «نگار» ریخته است.

 

این منتقد سینما در همین راستا متذکر شد: این فیلمک صرفاً یک تجربه ناموفق سینمایی از رامبد جوان است که برای تقدیم به همسرش بوده است. «نگار» برای بلندپروازی بدون دانش و عجولانه سینمایی تجربه های جاری سینما را هم نادیده گرفته و در نتیجه ملغمه ای غریب و ناهمگون از شبه فیلم شده است.

وی سپس با اشاره به سومین فیلم اکران شده جدید این روزها اظهار داشت: بیژن شیرمز سینمای حرفه ای با فیلم پاره نابسامانی به نام «من و شارمین» تجربه کرده است. «من و شارمین» هم در روزگار تب داغ فیلم های عاشقانه تجارتی با نگاه به گیشه و استفاده از بازیگران گیشه ساز ساخته شده است.

آذین با تأکید بر اینکه «من و شارمین» یک فیلمک شبه کمدی-رمانتیک است که نه از فیلمنامه ای با مضامین درست پرداخت شده و ساختارمند برخوردار است و نه در چارچوب های حداقلی استاندارد سینمای تجاری ایران می گنجد تصریح کرد: افزون بر این موارد نویسنده و کارگردان آن به خیال خام خود از آثار کمدی و رمانتیک که هیچ کدام از اصول و مختصات آن ها را به درستی نمی شناسد سعی کرده یک کمدی شلوغ و اثری عاشقانه و شاعرانه بسازد که دست برقضا فیلم در بخش های کمدی و عاشقانه و شاعرانه هم موفق نیست. «من و شارمین» یک جنگ ناموفق از انواع ژانرها و مضامین تکراری خانوادگی و اجتماعی و عاشقانه از روی آثار داخلی و خارجی است.

 

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: اوضاع فیلم ها و سینمای جاری ایران نشان می دهد چنانچه فیلم های جذاب، استاندارد، بامحتوا و مردمی می خواهیم باید خواهان اصلاح و درمان سینمای بیمار کشور باشیم و تا زمانی که سینمای عقب مانده و کلنگی ما درمان نشود محصولات آن هم بیمارگونه خواهند بود. ما این فیلم ها و سینمای عقب مانده را درخور شأن خود نمی دانیم و امیدواریم که مسئولان سینمای کشور تدبیری جدی برای جلوگیری از ساخت این نوع آثار نازل داشته باشند.

 

مجله فرهنگي هنري سان پيج
کاربر گرامي : به مطلبي که خوانيد امتياز دهيد

1 ستاره2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 : 3٫00 out of 5)
Loading...

توسط ابزارکهاي زير ميتوانيد اين مطلب را در شبکه هاي اجتماعي به اشتراک بگذاريد

 

 

 

 

 

 

 

 


هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *