آموزش صدا و بیان در هنرپیشه

نحوه بیان صامتها و مصوتها در حرفه و دنیای بزرگ بازیگری

بازیگر و کارگردان محترم : سعی من بر این بوده تا در یک مقاله به صورت خلاصه و تیتر وار موارد را خاطر نشان نمایم … ولی تمرین و ممارست در اجرای تمرینات تا گرفتن نتیجه مطلوب به عهده خود شما میباشد … امید است که این کوشش مورد قبول قرار گیرد.

علی اکبر خداشناس

 

نحوه بیان صامتها و مصوتها در حرفه بازیگری

صامتها: الف ب ت ث ج چ ح خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

مصوتها:  اَ  اِ  اُ   آ  ی  وپ ، ب: برای تلفظ ، لبها می چسبند و عبور هوا یا صوت را برای مدتی متوقف می کنند.هنگامی که لبها با یک حرکت ناگهانی از هم جدا شد، صامت شنیده می شود. با این  تفاوت که در مورد« پ» هوا بصورت انفجاری خفیف بیرون می زند، اما در مورد « ب» صوتی که در حنجره تولید شده بگوش می رسد.

ت  ط ، د : برای تلفظ نوک زبان به پشت دندانهای پیشین بالا و پهلوهای آن به لثه ها فشرده می شود و گذرگاه هوا یا صوت را برای لحظه ای مسدود می سازد. به محض آنکه زبان را آزاد کنید، در مورد « ت» هوا و در مورد « د» صوت خارج می شود.             

ک، گ : قسمت پسین زبان به نرم کام می چسبد و از خروج هوا جلوگیری می کند. با رها شدن زبان و خروج هوا در مورد « ک» و صوت در مورد« گ» صامت شنیده می شود.

 

 آموزش فن بیان در بازیگری

ع، حمزه : با بسته و سپس باز شدن آنی چاکنای (شکاف میان تار-آواها) تولید می شود.

ق  غ : هنگام تلفظ این صامت ملازه یک لحظه به انتهای زبان می چسبد و سپس آزاد می شود. این صامت جز صامتهای آوایی است.

ف، و : هنگام تلفظ این دو صامت دندانهای بالا به نرمی، اما بطرز استوار، برلب پایین فشار  می آورد و هوا در مورد « ف» و صوت در مورد « و» به کناره های لب و دندان می   ساید و خارج می شود.

خ : از اصطحکاک ملازه با پسین زبان پدید می آید. این صامت آوایی نیست

ه  ح : صامتی آوایی نیست و مخرج آن چاکنای است، یعنی با عبور هوا از درون تار آواها تولید   می شود.

ث ص س ، ذ ظ ض ز :  هنگام تلفظ آنها، هوا یا صامت ازبین دندانها می گذرد.

در حین  ادای این دوصامت آرواره ها تقریبا بسته است. « س» آوایی  نیست و « ز» آوایی است.

 

ش ،ژ :  این دوصامت که اولی آوایی نیست و دومی آوایی می باشد. با قرار گرفتن کناره های  زبان روی لثه ها، و سطح فوقانی آن روی پیشگام تولید می شوند. آرواره ها تقریبا    بسته است و گرد شدن لبها به صوت حاصل تشدید خاصی می دهد.

 

 آموزش فن بیان در بازیگری

سان پیج

ل:   هنگام ادای « ل» نوک زبان به پیشگام می چسبد و از خروج هوا از آن نقطه جلوگیری می کند، لیکن کناره های زبان پایین می آیند و اجازه می دهند که هوا به خروج خود ادامه دهد. این صامت آوایی است.     

ر :   این صامت آوایی با برخورد متوالی نوک زبان به پس لثه های بالا تولید می شود.

م ، ن :   برای ادای « م» دولب بهم می چسبد و صوت از طریق حفره خیشوم خارج می شود.

و تا  هنگامی که لبها از هم جدا نشوند، صامت کامل نمی شود.

اما هنگام تلفظ « ن» قسمت  پیشین زبان کاملا به لثه ها می چسبد،نرم کام پایین می آید و به صوت اجازه می دهد تا ازخیشوم خارج شود.

این صامت نیز تا هنگامی که زبان از لثه جدا نشده، کامل نمی شود.

چ ، ج :   مخرج این دو صامت از فشار قسمت پیشین زبان به پیشکام حاصل می شود.« چ» آوایی  نیست و « ج» آوایی است.

ی :  این صامت( نیم مصوت) با عبور صوت از مجرای دهان در حالیکه با نزدیک شدن قسمت         میانی زبان به میان کام تنگ شده است، پدید می آی

اَ :  قسمت پیشین زبان اندکی بالا می آید و آرواره باز می شود.

 

آموزش فن بیان در بازیگری

اِ : قسمت پیشین زبان اندکی بالا می آید و آرواره نیم باز است.

اُ : قسمت عقب زبان بالا می رود و آرواره نیم باز است. لبها از دندانها فاصله می گیرند و گرد  می شوند

آ : قسمت عقب زبان اندکی بالا می رود و آرواره کاملا باز می شود.

او : قسمت عقب زبان کاملا بالا می آید و آرواره بسیار باز می شود. لبها گرد می شوند و از دندانها فاصله می گیرند و در قیاس با «اُ» دایره تنگتری می سازد.

ای : قسمت پیشین زبان بالا می آید، آرواره تقریبا بسته است

 

 آموزش فن بیان در بازیگری

سان پیج
تمرین:
A.    اِیکت   ایکت    اَکت  آکت   ُکت  اوکت
 

B.    اِیگد  ایگد   اَگد   آگد   اُگد   اوگد
 

C.    اِیپت   ایپت   اَپت   آپت   اُپت   اوپت
 

D.     اِیبد   ایبد   اَبد   آبد   اُبد   اوبد
 

E.    اِیمد   ایمد   اَمد   آمد   اُمد   اومد
 

 آموزش فن بیان در بازیگری 

 
F.    اِیلت   ایلت   اَلت   آلت   اُلت   اولت
 

G.    اِیلد   ایلد   اَلد   آلد   اُلد   اولد
 

H.    اِیبو    ایبو    اَبو    آبو    اُبو    اوبو
 

I.      اِیتن   ایتن    اَتن   آتن    اُتن    اوتن
 

 آموزش فن بیان در بازیگری

 
J.      اِیزج    ایزج    اَزج    آزج    اُزج    اوزج
 

K.     اِکخ    ایکخ    اَکخ    آکخ    اُکخ    اوکخ
 

L.      اِیگق   ایگق    اَگق    آگق     اُگق     اوگ
 

M.    مات       ماد
 

N.    چیت   چید
 

O.    سوت   سود
 

P.    مات   مان

 

آموزش فن بیان در بازیگری

۳- تمرین سه اصل ذهنی تفکر ، تخیل و تمرکز:

در این مورد تمرین های بداهه پردازی، خلاقیت در ایفای نقشها در موقعیت های خاص بدون ارائه دیالوگ، و آماده سازی بازیگر به شکل رویا پردازی و تخیل با چشمان بسته و در سکوت(فقط با تصویر سازی کارگردان و صحبتهای آرام او) که برای رهایی از دغدغه ها و مشغولیات فکری خارج از کار صورت میگیرد،میتواند مفید باشد.

منبع : مجله فرهنگی هنری سان پیج

 

 آموزش فن بیان در بازیگری 

آموزش فن بیان در بازیگری 

 

تمرین هایی دیگر برای  فن و بیان هنرپیشه :

 

 تمرینات فن بیان در بازیگری میتواند برای همه آن هایی که دلشان می خواهد زیبا صحبت کنند موثر باشد. با تمرین فن بیان در بازیگری می توان صاحب یک صدای زیبا و غنی شد. اما برای تقویت فن بیان در بازیگری چه کار هایی باید انجام داد؟

در این مقاله روش های مفیدی به شما معرفی می کنیم تا بعنوان یک بازیگر بتوانید صاحب یک صدای عالی و فن بیانی مناسب شوید.

بلند صحبت کردن

زمزمه کردن و زیر لب صحبت کردن باعث می شود تماشاگران شما را نادیده بگیرند و یا به سختی متوجه کلمات شما شوند. یاد بگیرید کمی بلند صحبت کنید. برای این کار از دیافراگم نفس بکشید. البته به این معنا نیست که فریاد بکشید. کافیست طوری حرف بزنید که شنیده شوید.

شمرده صحبت کنید

با سرعتی مناسب حرف بزنید,نه خیلی کند و نه خیلی تند. حدود ۱۲۰ تا ۱۶۰ کلمه در دقیقه. بین جملات مکث کنید تا بتوانید نفس بکشید.

تلفظ صحیح کلمات

واضح صحبت کردن یکی از مهمترین جنبه های فن بیان در بازیگری است .به هر یک از کلمات متن توجه کنید. تمامی حروف کلمات را به طور کامل و درست تلفظ کنید. به قول معروف” کلمات را نخورید”. باید بتوانید هنگام صحبت کردن خوب دهانتان را باز کنید یا ببندید. هنگام تلفظ کلمات لب ها ,زبان و دندان هایتان باید در موقعیت های درست قرار بگیرند. شاید ابتدا کمی عجیب به نظر برسد ولی با تمرین کردن خواهید دید کاملا برایتان عادی شده.

 

تمرینات آواز

تمرین آواز در فن بیان بازیگر اهمیت بسزایی دارد. تمرین آواز خوانی می تواند یک راه بسیار خوب برای توسعه صدای طبیعی شما باشد. اگر تمرین آواز خواندن را جلوی آینه انجام دهید به نتیجه ی مطلوب تری دست خواهید یافت. چند تمرین ساده برای بهتر شدن صدای بازیگر عبارتند از :

فک و دهانتان را شل کنید و به تارهای صوتی تان استراحت دهید. برای این کار می توانید چندین بار با دهان کاملا باز خمیازه بکشید. فکتان را به سمت چپ و راست ببرید ، حرفی را زمزمه کنید و به آرامی با انگشتان دست عضلات گلو خود را ماساژ دهید.

 

۱۰ ثانیه یا بیشتر بگویید “هوووممممممم” .(تا زمانی که اطراف بینی و روی لب ها احساس غلغلک یا لرزش کنید)

از خرو پف کمک بگیرید ! البته فقط صدای پف را در بیاورید. لب ها را شل کنید و سعی کنید تا رسیدن به صدای BRR ادامه دهید. این تمرین را با محدوده های صوتی متفاوت تکرار کنید.

 

افزایش ظرفیت ریه ها 

داشتن ظرفیت ریه بالا , برای یک بازیگر بسیار مهم است. راه های مختلفی برای افزایش ظرفیت ریه و حجم تنفس وجود دارد.  مثلا : باید در هنگام بازدم به طور کامل هوا را از شش ها تخلیه کنید. سپس یک نفس عمیق بکشید و آن را ۱۵ ثانیه نگه دارید سپس عمل بازدم را انجام دهید. این تمرین را تکرار کنید.

متن را بلند بلند بخوانید

با بلند خواندن می توانید حس کاراکتر ها را بیشتر احساس کنید. به این ترتیب بهتر می توانید با نقش ارتباط برقرار کنید.

 

یک متن معروف را انتخاب کنید, صاف بایستید و متن را بلند بخوانید. بهتر است این کار را جلوی آینه انجام دهید. متن را تا زمانی که از خودتان راضی شوید بخوانید.

جمله ای را با حس های مختلف بگویید

باید اعتراف کرد تمرینات فن بیان در بازیگری بسیار جذاب است. یکی از این تمرینات این است که یک جمله را در نظر بگیرید .سپس خود را در موقعیت های مختلف تصور کنید و آن جمله را بگویید. مثلا فرض کنید هوا بسیار سرد است,عصبانی هستید, خوشحالید,از ورزش آمده اید,خسته اید و ده ها فرض دیگر…

صدایتان را ضبط کنید

اکثر افراد از شنیدن صدای ضبط شده خود خوششان نمی آید. اما برای یک بازیگر این یک ایده عالی است. با این کار متوجه ایرادات و اشکالات فن بیان خود میشوید. به این ترتیب می فهمید کجا باید مکث کنید,کجا باید سریعتر حرف بزنید و چه کلماتی را صحیح تلفظ نمی کنید.

از خودتان فیلم بگیرید

دوربین را در محل مناسبی قرار دهید و نقش خود را تمرین کنید. با دیدن فیلم به نکات بی نظیری پی می برید. به این ترتیب قبل از رفتن جلوی دوربین واقعی , می توانید ایرادات بازی و فن بیان تان را کشف و رفع کنید.

اگه میتونی سه بار بگو…

همه ما از اطرافیانمان جملاتی را شنیده ایم که گفتنشان سخت است و یا کلماتش را با هم قاطی می کنیم. روی این جملات تمرین کنید.

جملاتی مثل :لای رولت رنده ی لیمو رفته,  لیره رو لوله لوله رو لیره,   سپر عقب ماشین جلویی زد به سپر جلو ماشین عقبی و غیره. این جملات به بهتر شدن فن بیان بازیگر بسیار کمک خواهد کرد.

 

گرد آوری و تدوین : علی اکبر خداشناس

مجله فرهنگی هنری سان پیج

فن بیان در بازیگری, جملات تمرینی فن بیانکتاب فن بیان بازیگری, تمرین بیان تئاتر, تمرین فن بیان, تمرین فن بیان در تئاتر, تمرین بازیگری در خانه, تمرین بدن در بازیگری, دیالوگ برای تست بازیگری

 این مقاله جهت آموزش در کلاسهای بازیگری و تمرین در منزل تهیه شده است و هر گونه سوء استفاده غیر مجاز و اشکال شرعی و قانونی دارد

 

کاربر گرامی : به نوشته بالا امتیاز دهید

1 ستاره2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (6 : 4٫00 out of 5)
Loading...

 

توسط ابزارکهای زیر میتوانید این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید


هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *